Hoppa till innehåll

Heidi Forssas, sakkunnig inom projekthantering

Uppgift – var arbetar du och vad gör du?

Jag arbetar som sakkunnig inom projekthantering inom verksamhetsområdet Projekt. Min avdelning håller på med projekthantering, men alla mina arbetsuppgifter hör till avdelningen projektgenomförande. Jag började arbeta med min nuvarande uppgift 2015 och jag ansvarar för att ekonomin och dokumentförvaltningen för utnämnda vägbyggnadsprojekt på ett övergripande sätt rullar på genomförandebeslut till slutförande – och lite efter det också.

Jag kan göra mitt jobb på kontoret i Östra Böle eller på distans hemma. Grunden för ett projekt utgörs av en projektchef eller -ledare, en eventuell projektingenjör, en projektcontroller och en sakkunnig inom projekthantering – det vill säga teamarbete när det är som bäst. Besök på byggplatserna hjälper till att i praktiken observera vad man har kommit överens om att göra på papper. Som en av Finlands största beställarorganisationer försöker vi med hjälp av dessa konkurrensutsatta projekt göra det möjligt för alla att resa så smidigt och säkert som möjligt på vägar, järnvägar och på vattnet.

Utbildning och arbetserfarenhet – hur har vägen sett ut?

Jag är utbildad merkonom (YH) – det blev man innan det fanns yrkeshögskolor. Jag har också avlagt examen för ledningsassistenter. Vid sidan av arbetet har jag fått gå många kurser som upprätthåller yrkesskickligheten. Jag inledde min karriär i Jyväskylä i Mellersta Finlands väg- och vattenbyggnadsdistrikt, som en gång i tiden var en av föregångarna till Trafikledsverket som grundades i början av detta år. Därifrån gick min väg söderut och jag började arbeta i Nylands vägdistrikt i Helsingfors 1995.

Namnet på vårt ämbetsverk har bytts ut flera gånger och under årens lopp har också mina uppgifter varierat enligt mina intressen: Det har bl.a. varit ekonomi, arkivvård, reskontra, kommunikation, internationell verksamhet, ledningsassistent – listan är lång. Även om arbetsgivaren förblir densamma får man ny energi genom att variera uppgifter och arbetsort. Samtidigt byts arbetskamraterna ut och det är ju egentligen som om man skulle börja på en ny arbetsplats. Praktiskt.

Det bästa med vårt ämbetsverk – vad kan vi erbjuda nykomlingar?

Hos oss kan du arbeta med mycket mångsidiga uppgifter som allt från assistent till expert. Onödigt bossande förekommer knappt alls, eftersom man lyssnar på nya idéer och ger dem utrymme att växa. Den splittrade placeringen av verksamhetsställena på olika orter runt om i Finland ger en intressant möjlighet att flytta till nya platser.

Det bästa är de underbara kollegorna. En del har blivit goda vänner, som man också har att göra med utanför arbetstid. Jag är stolt över min rejäla arbetsgivare och de möjligheter den ger att utvecklas i arbetslivet och trivas i arbetet, utan att glömma personalförmånerna. Vi har redan under några års tid genomfört pilotförsök med distansarbete med goda resultat. Om du vill arbeta vid ett ämbetsverk som alltid följer med i tiden, har anpassningsförmåga och ser framåt är det absolut bästa valet Trafikledsverket.

Ditt tips till nykomlingar

Kom som du är. I många uppgifter hjälper nyfikenhet, entusiasm, fördomsfrihet och initiativförmåga, men nog klarar man sig som expert även om man är lite mer introvert också. Ta emot tyst kunskap och våga också ändra på sätten att arbeta om du anser att det är befogat – du har säkert ett fräscht perspektiv på hur saker ska komma vidare. Man behöver inte kunna allt genast, utan man lär sig under arbetets gång. Vi hälsar dig varmt välkommen!

Mitt motto för arbetet

”Man har fått se och uppleva mycket när man bara vågar – och än syns inget slut – lyckligtvis.”

Intresserad? Se Trafikledsverkets lediga jobb och sök jobb hos oss!